2 Ocak 2016 Cumartesi

2015 Teknoloji Stajı

Teknoloji Stajı


SketchUp Giriş


Bu yıl ki teknoloji stajımı SketchUp programı üzerine CAD İstanbul Beşiktaş’ta yaptım.SketchUp giriş bölümünde ilk olarak programın komutlarından “Window” seçeneğinden “Preferences” sekmesini açıp “shortcut” seçeneği ile kısayol oluşturarak başladım.Kısayolları kendime uygun bir şekilde oluşturduktan sonra programda materyal eklemeye geçtim bu aşamada öncelikle sıradan bir kutu çizimi yapıp “materials” sekmesini kullanarak çizimimde istenilen yüzeylere materyal ekledim.
Daha sonraki aşamada “Follow me” komutunu uygulamaya geçtim.Çizimimde öncelikle işlem yapacağım yüzeydeki yolu seçip daha sonra “Follow me” komutunu uygulayarak devamında kesit seçip işlemi tamamladım.


Programı kullanırken yardımcı olması amacıyla internet ortamında bulunan çeşitli eklentileri programa yükleyebildiğimi öğrendikten sonra https://extensions.sketchup.com  ve https://sketchucation.com adresinden gerekli eklentileri download ettim.(ör: RoundCorner)


Eklentiyi bilgisayara download ettikten sonra programın içerisinde “window” sekmesinden “preferences” seçeneğinden “extensions”a geçip “install extensions” butonunu tıklayıp indirdiğim eklentiyi programın içerisine yükleyip kullanmaya hazır hale getirdim.


Programın çizim aşamasında örneğin “Follow me” komutuyla oluşturduğum dairesel bir nesneyi eklenti bölgelerini yumuşatmak ve düzgün bir yüzey elde etmek amacıyla “window” sekmesinden “Soften Edges” komutunu, nesneyi seçerek uyguladım.





Bucket (B) komutu ile materyal oluşturma safhasında oluşturmak istediğim materyalin –örneğin duvar saati- çiziminden sonra “Paint Bucket” komutu ile önce materyalimin ismini girdim.(örn: Duvar Saati) Daha sonra “Use texture image” komutu ile materyalime uygun texture’ı internetten indirdiğim dosyadan programa yükleyerek saatimi oluşturdum.

Nesnelerde kullanmak amacıyla “V-Ray Materyal Ayarlarını” kullanarak “Saydamlık,Yansıma” gibi özellikler ekledim. “V-Ray material editor” komutuyla karşıma çıkan pencereden daha önceden oluşturduğum-örneğin porselen bir tabak- nesnenin layer kısmına sağ tıklayıp “Apply Material To Selection” seçeneğiyle seçtiğim nesneye belirlemiş olduğum özellikleri atadım.




Çalışmamdaki bazı nesnelerde yüzey pürüzleri bulunmaktadır.(örn: Dolap kapakları) Bu pürüzleri oluşturabilmek adına programın “bump” ekleme özelliğini kullandım.Bunu yaparken “V-Ray material editor” komut penceresinden “Bump” bölümünde ki küçük “m” harfindeki butona tıkladım.Bu noktada açılan pencerede “TextBitMap”i seçtikten sonra daha önceden bilgisayarıma yüklediğim “bump” örneğini programa yükledim.Son olarak önizleme bölümünden materyalimin durumuna bakıp işlemi tamamladım.




Çalışmamda ilerlemeye devam ettikçe belli sahneleri kaydetmek amacıyla programın plan sekmesine girip belirlediğim yön ve doğrultulara kamera yerleştirdim.Görecek olan kameranın yönü dışında insan boyunu da hesaba katarak kameradan alınan görüntüyü sahne olarak kaydettim.Bunu yaparken “Window” sekmesinden “Scenes” seçeneğine girdim ve çıkan pencerede “Add Scene” seçeneğini tıklayarak ilk sahnemi kaydetmiş oldum.



Sahne ekledikten sonra Render alabilmek için “V-Ray options”tan faydalandım.İlk render denememde gökyüzü simsiyah gözüktü.Bunun nedeni Günışığının kapalı olmasıydı.Bir sonraki denememde “Environment” seçeneğinden “Skylight” seçeneğine girdim önüme çıkan pencereden “TexSky” sekmesine girdiğimde “V-Ray Texture Editor” penceresi açıldı.Burada “Sun1”i seçip onayladıktan sonra aynı işlemi “Reflect” ve “Refract” seçeneklerinde de uygulayınca Render denemem ışık açısından başarılı oldu.
Bir sonraki aşamada “V-Ray Option Editor”de “İmage sampler” seçeneğini “Adaptive DMC” olarak değiştirdim.Minimum ve maximum değerleri değiştirerek Render’ın kalitesini gözlemledim.





Arazi modellemede kullanacağım komutlara sıra geldiğinde “Sandbox” komutuna girdim.Komut penceresi açıldığında ekranın sağ alt bölümünde bulunan “Grid Spacing” bölümüne grid aralıklarını girdim.Daha sonra dikdörtgen bir alan çizebilmek için ilk noktayı tıklayıp uzunluğu belirledim, daha sonra diğer uzunluğu da belirledikten sonra düz dikdörtgen arazi grubu karşıma çıktı.Grubun içindeyken “smoove” ile yarıçap girip arazide tümsek oluşturdum.Oluşturduğum tümseği tıkladıktan sonra çıkan komut penceresinde “add details” komutunu kullandım.



Tekrar alacağım Render öncesinde bu sefer kalite ayarlarını manuel olarak yaptım.”V-Ray option editor”den Basic parameters ve advance optionstan istediğim değerleri girip Render kalitesini ayarladım.Daha sonra ışık ayarları için bu sefer “Sun1” seçeneğini değil manuel parametleri kendim girdim önizleyerek ışığımı ayarladım.”V-Ray texture editor”e girip “turbidity”,”intensity”,”ozone” değerlerini belirledim. Bu değerlerden “turbidity” ışığı sarılaştırırken “ozone” ışığı mavileştirir. İntensity ise ışık şiddetini ayarlamada kullanılır.




Yere düşen ışıklarda özellikle iç mekanda render alırken önce panel ışık kullandım.Programda panel ışığı seçtikten sonra “V-Ray for sketchup” seçeneğinden “Edit Light”ı tıklayıp “invisible” seçeneğiyle ışık kaynağını gizledim.Spot ışık kullandığım esnada da aynı seçenekleri uygulayarak Spot ışığın oluşturduğu gölge yarıçapını ve ışık şiddetini ayarladım.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder