Teknoloji Stajı
SketchUp
Giriş
Bu yıl ki teknoloji stajımı SketchUp programı
üzerine CAD İstanbul Beşiktaş’ta yaptım.SketchUp giriş bölümünde ilk olarak programın
komutlarından “Window” seçeneğinden “Preferences” sekmesini açıp “shortcut”
seçeneği ile kısayol oluşturarak başladım.Kısayolları kendime uygun bir şekilde
oluşturduktan sonra programda materyal eklemeye geçtim bu aşamada öncelikle
sıradan bir kutu çizimi yapıp “materials” sekmesini kullanarak çizimimde
istenilen yüzeylere materyal ekledim.
Daha sonraki aşamada “Follow me” komutunu
uygulamaya geçtim.Çizimimde öncelikle işlem yapacağım yüzeydeki yolu seçip daha
sonra “Follow me” komutunu uygulayarak devamında kesit seçip işlemi tamamladım.
Programı kullanırken yardımcı olması amacıyla
internet ortamında bulunan çeşitli eklentileri programa yükleyebildiğimi
öğrendikten sonra https://extensions.sketchup.com ve https://sketchucation.com adresinden gerekli eklentileri download
ettim.(ör: RoundCorner)
Eklentiyi bilgisayara download ettikten sonra
programın içerisinde “window” sekmesinden “preferences” seçeneğinden
“extensions”a geçip “install extensions” butonunu tıklayıp indirdiğim eklentiyi
programın içerisine yükleyip kullanmaya hazır hale getirdim.
Programın çizim aşamasında örneğin “Follow me”
komutuyla oluşturduğum dairesel bir nesneyi eklenti bölgelerini yumuşatmak ve
düzgün bir yüzey elde etmek amacıyla “window” sekmesinden “Soften Edges”
komutunu, nesneyi seçerek uyguladım.
Bucket (B) komutu ile materyal oluşturma
safhasında oluşturmak istediğim materyalin –örneğin duvar saati- çiziminden
sonra “Paint Bucket” komutu ile önce materyalimin ismini girdim.(örn: Duvar
Saati) Daha sonra “Use texture image” komutu ile materyalime uygun texture’ı
internetten indirdiğim dosyadan programa yükleyerek saatimi oluşturdum.
Nesnelerde kullanmak amacıyla “V-Ray Materyal
Ayarlarını” kullanarak “Saydamlık,Yansıma” gibi özellikler ekledim. “V-Ray
material editor” komutuyla karşıma çıkan pencereden daha önceden
oluşturduğum-örneğin porselen bir tabak- nesnenin layer kısmına sağ tıklayıp
“Apply Material To Selection” seçeneğiyle seçtiğim nesneye belirlemiş olduğum
özellikleri atadım.
Çalışmamdaki bazı nesnelerde yüzey pürüzleri
bulunmaktadır.(örn: Dolap kapakları) Bu pürüzleri oluşturabilmek adına
programın “bump” ekleme özelliğini kullandım.Bunu yaparken “V-Ray material
editor” komut penceresinden “Bump” bölümünde ki küçük “m” harfindeki butona
tıkladım.Bu noktada açılan pencerede “TextBitMap”i seçtikten sonra daha önceden
bilgisayarıma yüklediğim “bump” örneğini programa yükledim.Son olarak önizleme
bölümünden materyalimin durumuna bakıp işlemi tamamladım.
Çalışmamda ilerlemeye devam ettikçe belli
sahneleri kaydetmek amacıyla programın plan sekmesine girip belirlediğim yön ve
doğrultulara kamera yerleştirdim.Görecek olan kameranın yönü dışında insan
boyunu da hesaba katarak kameradan alınan görüntüyü sahne olarak kaydettim.Bunu
yaparken “Window” sekmesinden “Scenes” seçeneğine girdim ve çıkan pencerede
“Add Scene” seçeneğini tıklayarak ilk sahnemi kaydetmiş oldum.
Sahne ekledikten sonra Render alabilmek için
“V-Ray options”tan faydalandım.İlk render denememde gökyüzü simsiyah
gözüktü.Bunun nedeni Günışığının kapalı olmasıydı.Bir sonraki denememde
“Environment” seçeneğinden “Skylight” seçeneğine girdim önüme çıkan pencereden
“TexSky” sekmesine girdiğimde “V-Ray Texture Editor” penceresi açıldı.Burada “Sun1”i
seçip onayladıktan sonra aynı işlemi “Reflect” ve “Refract” seçeneklerinde de
uygulayınca Render denemem ışık açısından başarılı oldu.
Bir sonraki aşamada “V-Ray Option Editor”de
“İmage sampler” seçeneğini “Adaptive DMC” olarak değiştirdim.Minimum ve maximum
değerleri değiştirerek Render’ın kalitesini gözlemledim.
Arazi modellemede kullanacağım komutlara sıra
geldiğinde “Sandbox” komutuna girdim.Komut penceresi açıldığında ekranın sağ
alt bölümünde bulunan “Grid Spacing” bölümüne grid aralıklarını girdim.Daha
sonra dikdörtgen bir alan çizebilmek için ilk noktayı tıklayıp uzunluğu
belirledim, daha sonra diğer uzunluğu da belirledikten sonra düz dikdörtgen
arazi grubu karşıma çıktı.Grubun içindeyken “smoove” ile yarıçap girip arazide
tümsek oluşturdum.Oluşturduğum tümseği tıkladıktan sonra çıkan komut
penceresinde “add details” komutunu kullandım.
Tekrar alacağım Render öncesinde bu sefer
kalite ayarlarını manuel olarak yaptım.”V-Ray option editor”den Basic
parameters ve advance optionstan istediğim değerleri girip Render kalitesini
ayarladım.Daha sonra ışık ayarları için bu sefer “Sun1” seçeneğini değil manuel
parametleri kendim girdim önizleyerek ışığımı ayarladım.”V-Ray texture editor”e
girip “turbidity”,”intensity”,”ozone” değerlerini belirledim. Bu değerlerden
“turbidity” ışığı sarılaştırırken “ozone” ışığı mavileştirir. İntensity ise
ışık şiddetini ayarlamada kullanılır.
Yere düşen ışıklarda özellikle iç mekanda
render alırken önce panel ışık kullandım.Programda panel ışığı seçtikten sonra
“V-Ray for sketchup” seçeneğinden “Edit Light”ı tıklayıp “invisible”
seçeneğiyle ışık kaynağını gizledim.Spot ışık kullandığım esnada da aynı
seçenekleri uygulayarak Spot ışığın oluşturduğu gölge yarıçapını ve ışık
şiddetini ayarladım.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder